Från 80- och 90-talens röda matchtröjor till social hållbarhet.
Brynäs IF:s samarbete med kaffejätten Gevalia har utvecklats genom åren – alltid med brynäsaren i fokus.
Och nu på lördag spelar vi kaffematchen mot Färjestad med Gevalia som matchvärd.
En gång i tiden skulle våra spelare se ut som kaffepaket på isen.
Numera pryder Gevalia kioskerna i vår arena – och stöttar vårt arbete vid sidan av isen. De lägger stor vikt vid relationen till alla brynäsare i Gävle och runt om i Sverige och vill skapa spännande möten och upplevelser tillsammans med Brynäs IF och alla kaffeälskare.
– Våra matcher samlar otroligt många brynäsare både på hemma- och bortaplan. Tillsammans med Gevalia vill vi skapa bättre förutsättningar för hela föreningen, både för våra lag på isen men också för samhället kring oss. Vår ambition är att framöver tillsammans med Gevalia skapa många roliga möten för alla som engagerar sig i Brynäs IF.
– Gevalia har en stark association med Brynäs IF. Inte bara för att vi varit samarbetspartners länge utan även för att vi delar många värderingar. En kaffejätte och en ishockeyförening som trots att vi verkar i helt olika världar ändå vill göra det bättre för den värld som vi tillsammans delar, säger Johan Cahling, chef för kommersiellt och hållbarhet i Brynäs IF.
Tillsammans med Brynäs, En bra start och våra partners arbetar Gevalia för att fler barn och unga ska få en bra start i sina liv. Fler schyssta kompisar, fler i rörelse och fler i sysselsättning.
Gevalia har även ett stort engagemang för miljön. På hemmaplan i Gävle genom investeringar i fabriken för att kunna producera ännu bättre förpackningar. Men även i sina kafferegioner runt om i världen, såsom i Honduras och Peru. Här arbetar man även med social hållbarhet för att bidra till samhällsutveckling och förbättrade levnadsförhållanden för kaffeodlande familjer i frågor som bland annat jämställdhet och inkludering av unga och barns rättigheter.
– För att vara konkurrenskraftig idag och attrahera människor krävs ett bra hållbarhetsarbete och det är viktigt för Gevalia att bidra till social hållbar utveckling. Från kaffeodlingar på andra sidan jordklotet till vår is hemma i Gävle och hela vägen däremellan vill vi tillsammans med Gevalia och våra andra partners göra det bättre för brynäsare, barn och unga, säger Cahling.
Lördagen 22 oktober spelar vi hemmamatch mot Färjestad i SHL. Det är den första av säsongens fyra retromatcher, eller kaffematcher, som vi kallar dem denna säsong. Gevalia är på lördag matchvärd och kommer att göra flera aktiveringar i arenan i samband med matchen. Även vid de andra kaffematcherna kommer vi tillsammans att skapa roliga möten för brynäsare, på såväl hemma- som bortaplan.
I samband med lördagens match, i vår arena, kommer även Gevalia att ha världspremiär för sin nya reklamkampanj.
– Vi på Gevalia är otroligt taggade inför lördagens match. Två kaffetitaner som möts - det kan inte bli annat än spännande, säger Anna Bakalarska, Brand Manager JDE Gevalia, och fortsätter:
– Vi vill även hedra det historiska partnerskapet mellan Gevalia och Brynäs under matchen genom att visa den rykande färska Oväntat Besökreklamen som vi bryggt under en längre tid. Det blir helt enkelt världspremiär för den i Monitor ERP Arena. Det är en perfekt plats, och ett ypperligt tillfälle i och med att vi kommer att ha extra många kaffeälskare i publiken.